?> مالیات بر تراکنش های بانکی چگونه است؟ - راهبرد ارقام دانا

مالیات بر تراکنش های بانکی چگونه است؟

دولت و سازمان امور مالیاتی به هیچ عنوان قصد دریافت مالیات از حساب های بانکی را ندارند، و قانون هم چنین اجازه ای را به آنها نمی دهد. آنچه که در بین مردم به‌اشتباه با عنوان مالیات بر گردش حساب های بانکی آمده، در حقیقت یک اقدام قانونی است برای شناسایی اشخاص و شرکت‌هایی است که قصد فرار مالیاتی و پول‌شویی دارند.
از طرف دیگر گردش مالی در کسب‌وکارهای قانونی کاملاً مشخص بوده و مبدأ و مقصد پول مشخص است. مثلاً یک کارمند به ازای یک ماه کار کردن در یک شرکت، ۵ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند. این ۴ میلیون تومان، هزینه کاری است که این کارمند در شرکت انجام داده است که هم برای کارمند مبدأ آن کاملا مشخص است و هم مقصد آن برای شرکت مشخص است.
حالا یک شخص را در نظر بگیرید که قصد دارد بخشی از درآمد خود را از اداره مالیات مخفی کند؛ در این صورت مبدأ پول کاملا نامشخص می‌شود. درعین‌حال فردی را در نظر بگیرید که قصد به دست آوردن درآمد از راه‌های غیرقانونی همچون قاچاق کسب درآمد کند؛ طبیعتاً این فرد به دنبال پنهان کردن مبدأ و مقصد درآمد خود می باشد.
یکی از بهترین راه‌ حل هایی که می‌توانیم از بروز چنین جرم‌هایی که آن‌ها را «فرار مالیاتی» و «پول‌شویی» نام‌گذاری می کنند جلوگیری کنیم، بررسی و کنترل گردش مالی حساب بانکی اشخاص است.

کنترل کردن حساب بانکی اشخاص در برخی کشورهای دنیا

می دانیم که امروز مبارزه و مقابله با پول‌شویی یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های سیستم‌های اقتصادی جهان می باشد. درآمدهای کسب‌شده در قاچاق انسان، قاچاق اسلحه ، قاچاق مواد مخدر و بسیاری دیگر از بزرگ‌ترین جرائم سازمان‌یافته تنها از راه پول‌شویی قادر به ورود به سیستم مالی قانونی یک کشور می باشد.
از طرف دیگر، به دلیل اینکه مالیات اصلی‌ترین و عمده‌ترین درآمد بیشتر دولت‌ها می باشد، مبارزه با فرار مالیاتی نیز ازجمله اهداف بزرگ دستگاه‌های قضای در سراسر جهان می باشد. از این‌ رو دولت‌ها با اجرای قوانینی محکم و سخت به کنترل هرچه بیشتر گردش‌های مالی و تراکنش های مشکوک می‌پردازند.
در کشورهایی همچون استرالیا، اسپانیا، نیوزیلند، ترکیه، فنلاند، دانمارک، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا و نروژ، مأمورین اداره مالیات به‌راحتی و بدون هیچ‌گونه محدودیتی می توانند به بررسی گردش حساب اشخاص و شرکت‌ها شوند در هر زمان که نیاز داشته باشند، می‌توانند مدارک و مستندات حساب بانکی افراد را از بانک درخواست کنند.
در کانادا و آمریکاهمچون دیگر کشورها مأمورین اداره مالیات با کسب مجوزهای لازم قادر به دسترسی به تراکنش های مالی مؤدیان هستند. در کشوری مانند ایتالیا، اگر مأمورین اداره مالیات به گزارش و مستندات ارائه‌شده از سوی بانک تردید شک داشته باشند ، این اختیار قانونی را دارند که به بانک مراجعه کنند و تمامی مدارک را بدون هیچ گونه محدودیتی از نزدیک موردبررسی قرار بدهند.

قانون کنترل کردن تراکنش های بانکی در کشور ایران

البته شاید این نام چندان درست نباشد، زیرا قانونی بر این نام وجود ندارد. در اصل به استناد به موادی از قانون مالیات‌های مستقیم، سازمان امور مالیاتی این اختیار را دارد که جهت مبارزه با فرار مالیاتی ،حساب های بانکی و تراکنش های بانکی مؤدیان را مورد بررسی قرار دهد.
این مواد قانونی از سال‌های گذشته در قانون مالیات‌های مستقیم وجود داشته اما بنا به دلایل مختلف ازجمله نبود همکاری بانک‌ها به اجرا درنیامده است. از سال ۹۵ این قانون جدی گرفته شده و از سال ۹۶ با اصلاحاتی رسماً به اجرا گذاشته شده است.

آیا می دانید:

شرایط معافیت مالیاتی واحدهای تولیدی چگونه است؟

نحوه محاسبه مالیات بر گردش حساب های بانکی

نحوه محاسبه و اندازه گیری مالیات بر گردش حساب بانکی این چنین است مالیات درآمد محاسبه‌شده توسط سازمان امور مالیاتی از گردش حساب بانکی مودیان ، بر اساس ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم خواهد بود. مطابق این ماده برای درآمد تا ۵۰ میلیون تومان ۱۵ درصد در نظر گرفته شده ، برای درآمد نسبت به مازاد ۵۰ میلیون تومان تا ۱۰۰ میلیون تومان ۲۰ درصد است، و برای درآمد نسبت به مازاد ۱۰۰ میلیون تومان ۲۵ درصد می باشد.

امیدواریم در این مقاله کوتاه به موضوع مالیات بر تراکنش های بانکی چگونه است؟ توانسته باشیم اطلاعات مفیدی در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم.

شما همچنین می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص اخبار مالیاتی و حسابداری و همچنین نحوه خرید نرم افزار سپیدار سیستم با شماره تلفن: ۰۹۱۲۴۰۸۰۳۲۵ و یا به صفحه رسمی اینستاگرام شرکت مراجعه فرمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست