مفاصاحساب و انواع آن

مفاصاحساب و انواع آن: مفاصا به معنی تصفیه کردن است و زمانی که این کلمه به همراه کلمه ای دیگر به کار می رود به معنی تصفیه نمودن آن کلمه می باشد به همین علت مفاصا حساب می تواند برای بیمه، سهام و یا هر موضوع دیگری  به کار برده شود. مفاصاحساب و انواع آن

مفاصاحساب تنها برای یک سازمان یا کسب و کار خاص نیست. بنابراین هر موسسه و سازمانی نیاز به شفاف سازی و تسویه حساب مالیاتی دارد که بسته به امور و موقعیت شغلی، نیاز به تهیه آن خواهد داشت.

در میان انواع مفاصاحساب می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  1. مفاصاحساب مالیاتی

  2. مفاصاحساب بیمه تامین اجتماعی

  3. مفاصاحساب شرکت

  4. مفاصاحساب خودرو

  5. مفاصاحاب ملک

  6. مفاصاحساب شهرداری

  7. مفاصاحساب دارایی آپارتمان

  8. مفاصاحساب نقل و انتقال سهام

مفاصاحساب مالیاتی

مفاصاحساب مالیاتی به معنی دریافت برگه تصفیه حساب مالیاتی شرکت از اداره مالیات میباشد. در حقیقت شرکت ها بعد از اینکه در موعد مقرر اقدام به ارائه صورتحساب های سود و زیان و اظهارنامه مالیاتی خود به اداره دارایی مینمایند و با کنترل های صورت گرفته صورتحسابی را مبنی بر میزان بدهی مالیاتی دریافت میکند و این بدهی را تصفیه مینمایند ، برای دریافت مفاصاحساب مالیاتی خود میتوانند اقدام نمایند.

به بیان ساده‌تر به مدرکی که پس از روشن شدن تکلیف بدهی مالیاتی شخص به او داده می‌شود مفاصا حساب مالیاتی می‌گویند اما دریافت این برگه همیشه به معنای تسویه‌حساب قطعی نیست و معمولا برای ارائه به نهادها و سازمان‌های دیگر صادر می‌شود.
در زیر نمونه نامه درخواست مفاصا حساب مالیاتی آورده شده است:

نامه درخواست مفاصا حساب مالیاتی

مدارک لازم برای دریافت مفاصاحساب مالیاتی

درخواست گواهی مفاصا حساب مالیاتی اولین کاری است که مودی باید برای صدور مفاصا حساب مالیاتی انجام بدهد (مؤدی در این درخواست هر آنچه به صورت شفاهی خواستار آن است را به شکل کتبی و روی کاغذ می‌نویسد و در آن درج می‌کند که خواهان صدور برگه مالیات قطعی خود است و برگه تشخیص را قبول دارد ضمن آن که درخواست بخشودگی مالیاتی را هم قید می‌کند.) و سپس فرم‌های مربوطه (تهیه خلاصه پرونده و فرم گواهی موضوع ماده ۲۳۵ ق.م.م) را تکمیل کند.
پس از انجام این مراحل و درخواست مفاصا حساب مالیاتی مؤدی باید منتظر بررسی درخواست، مراحل اداری آن و اعلام میزان بدهی قطعی‌شده باشد.
پس از دریافت میزان بدهی و پرداخت آن توسط مؤدی طبق ماده قانونی مفاصا حساب مالیاتی (ماده ۲۳۵ قانون مالیات مستقیم) گواهی مربوطه (مفاصا حساب مالیاتی) باید طی حداکثر پنج روز پس از تسویه کامل بدهی صادر و برای امضاء به مسئول مربوطه تحویل داده شود. مسئول مربوطه نیز موظف است حداکثر طی سه روز این نامه را امضا کند و به مودی تحویل دهد.

مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی

پیمانکار یا مجری کار ملزم است بعد از پایان قرارداد برگه مفاصا حساب بیمه یا همان تسویه‌حساب بیمه را بگیرد. به این منظور باید تمام مدارک مبنی بر پایان قرارداد که شامل اطلاعاتی از قبیل تاریخ آغاز و پایان قرارداد، مبلغ ناخالص کارکرد و … می‌شود از طرف کارفرما به بیمه ارسال شود تا کارشناس بیمه نسبت به تعیین ضریب و حق بیمه اقدام کند.

مدارک لازم جهت مفاصاحساب تامین اجتماعی

همان‌طور که گفته شد برای صدور برگه مفاصا حساب بیمه تمام مدارک باید به بیمه تحویل داده شود. علاوه بر مدارک مبنی بر اتمام زمان قرارداد چند مدرک دیگر نیز باید ارائه شوند که شامل موارد زیر می‌شوند:
اولین مورد اخذ کارگاهی و ردیف پیمان است که برای این کار شما به یک معرفی‌نامه از طرف واگذارکننده کار و یک نسخه از قرارداد نیاز دارید که برای افراد حقوقی شامل اساسنامه، آخرین تغییرات و گواهی ثبت ارزش‌افزوده است و برای افراد حقیقی شامل کپی کارت ملی و شناسنامه می‌شود.
مورد دوم معرفی‌نامه کارفرما است که باید شامل تمام موارد درخواستی بیمه باشد و آخرین مورد صدور برگه میزان بدهی کد کارگاهی و ردیف پیمان است.

مفاصا حساب مالیاتی شرکت

شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری باید در اداره امور مالیاتی کشور تشکیل پرونده بدهند و کد اقتصادی خود را دریافت کنند تا در پایان هرسال مالی پس از بررسی امور مالی و سود و زیان شرکت اظهارنامه مالیاتی خود را تنظیم و برای تعیین مالیات به اداره امور مالیاتی کشور ارسال کنند.
شرکت‌هایی که فاقد کد اقتصادی باشند اجازه فعالیت قانونی ندارند و در صورتی که اظهارنامه مالیاتی خود را به اداره دارایی تحویل ندهند جرم مالیاتی مرتکب شده‌اند.
طبق آنچه گفته شد شرکت‌ها هم موظف به دریافت مفاصا حساب مالیاتی هستند که شرط اصلی آن پرداخت قطعی بدهی‌های مالیاتی است.

مفاصاحساب مالیاتی خودرو

یکی دیگر از بخش‌هایی که به آن مالیات تعلق می‌گیرد بخش مشاغل مربوط به خودرو (صاحبان خودروهای مسافربری، باری، سنگین و نیمه سنگین، ماشین‌آلات راه‌سازی و صنعتی، صاحبان نمایشگاه و …) است که برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی درآمد آن‌ها باید به صورت سالیانه به سازمان مالیات کشور ارائه شود و پس از تعیین میزان مالیات و تسویه آن شخص می‌تواند مفاصا حساب مالیاتی خود را دریافت کند. برای این کار شخص می‌تواند به دفاتر پیشخوان خدمات دولت و دفاتر پستی مراجعه کند.

مفاصاحساب مالیاتی ملک

برای نقل و انتقال یا رهن و اجاره املاک هم مالیات تعلق می‌گیرد. به این منظور فرد پس استعلام مبلغ مالیات و تسویه آن می‌تواند اقدام به مفاصا حساب مالیاتی ملک خود کند. این مبلغ برای خریدوفروش چیزی حدود ۵ درصد ارزش ملک است که در ظاهر مبلغ بالایی است اما قیمتی که اداره دارایی برای ملک تعیین می‌کند با قیمت واقعی آن متفاوت است به عنوان مثال اداره دارایی قیمت ملکی که ارزش واقعی آن متری ۱۰ میلیون تومان باشد نهایتا متری ۱۰ هزار تومان تعیین می‌کند.

مدارک لازم جهت مفاصاحساب شهرداری

همان‌طور که گفته شد برای نقل و انتقال ملک باید حساب مالیاتی به‌ طور کامل تسویه شود به این منظور دفاتر اسناد رسمی باید قبل از انجام معامله و عقد قرارداد به صورت کتبی مفاصا حساب ملک را از شهرداری دریافت کنند. شهرداری هم موظف است طی ۱۰ روز میزان بدهی را اعلام یا مفاصا حساب را صادر کند. از طرفی برای نوسازی ملک نیز باید از شهرداری مفاصا حساب دریافت کرد. مدارک موردنیاز برای این کار نیز شامل اصل سند مالکیت، اصل پایان کار یا کپی، نامه دفترخانه و اصل قبوض پرداختی نوسازی و خدمات است.

مفاصاحساب مالیاتی دارایی آپارتمان

آپارتمان هم شامل قانون مالیاتی رهن و اجاره یا نقل و انتقال ملک می‌شود و برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی آن باید مبلغ مالیاتی تعیین‌شده آن تسویه شود و پس از طی سایر مراحل اداری مفاصا حساب آن صادر می‌شود.

مفاصاحساب مالیاتی نقل و انتقال سهام

مانند بسیاری از معاملات، نقل و انتقال سهام اعم از بانام و بی‌نام نیز شامل مالیات می‌شود. میزان این مالیات ۴ درصد ارزش اسمی سهام است که انتقال‌دهنده باید قبل از انتقال آن را پرداخت کند. پس از پرداخت مبلغ و تسویه کامل صدور گواهی مفاصا حساب مالیاتی بلامانع خواهد بود.

مفاصاحساب و انواع آن

فهرست
Call Now Buttonجهت مشاوره رایگان تماس بگیرید